Rabu, 6 Mei 2009

Masalah Gigi Terlebih Panjang- Incisor Malocclusion


Simptom:

Simptom “gigi terlebih panjang” atau disebut incisor malocclusion ini mudah dilihat. Arnab akan menghadapi kesukaran untuk makan, maka ia akan menjurus kepada penurunan berat badan.

Mulut arnab akan sukar ditutup kerana dihadang oleh gigi yg terlebih panjang itu. Permulaan keadaan tidak normal ini boleh dikesan dgn cara memeriksa struktur gigi atas dan bawah seseekor arnab. (Sebaiknya arnab dipegang secara membaring semasa melakukan proses ini). Air mata arnab mungkin akan mengalir dan ia berada pada situasi yg tidak selesa semasa pemeriksaan.

Punca:

Malocclusion terjadi apabila gigi atas dan bawah tidak bertemu secara selari semasa mengunyah, menyebabkan posisinya terkucil dan ia menjadi terlebih memanjang . Masalah ini akan menjadi agak serius jika tidak ditangani segera. Gigi bawah akan menyucuk ke hidung manakala gigi atas akan menyucuk rahang bawah.
Semasa mengunyah, gigi yg panjang itu akan menusuk pada bahagian2 tisu lembut dibahagian mulut arnab, ini akan menyebabkan kesakitan. Arnab mungkin akan mencabut bulunya dan menggigit “hairball” untuk meredakan rasa sakit itu . Keadaan begini juga sangat menyukarkan arnab mengambil makanannya.

Ada beberapa punca malocclusion ini yang telah dikenalpasti, kebanyakkan kes berpunca dari masalah kecacatan genetic atau pemakanan yang salah. (Lain2 penyebab malocclusion adalah seperti kecederaan atau permasalahan kalsium).

Kecacatan genetic (mandibular prognathism, atau MP) sering menjadi penyebab malocclusion pada gigi . Ia biasa didapati dalam penulisan tentang arnab. Dalam ketidaksempurnaan keturunan ini, kedua2 induk dan penjantan yang memiliki ciri ini akan menurunkannya pada anak2 mereka , 81% arnab yang menghidap penyakit ini akan membiakkan arnab yang mempunyai penyakit pada gigi.
Arnab yang mempunyai ciri2 ini akan menunjukkan tanda2 pemanjangan gigi pada usia 8-10 minggu- pada atau sebaik sahaja ia mula bercerai susu. Arnab penghidap ini tidak mungkin dapat untuk kembali pada keadaan normal.
Gigi yang panjang itu perlu kerap di”trim” untuk menepati kadar kepanjangan yg sesuai sehingga keakhir hayat arnab. Dalam kes2 yg extreme…gigi2 itu semuanya dicabut terus atau ada sesetengah pihak mengambil dasar mengambil nyawa sesekor arnab yang menghidapi simptom ini bagi menghentikan ketidakselesaan berpanjangan.




2 ulasan:

  1. kepala arnab saya senget...adakah ini masalah keturunan????apakah cara untuk merawatnya agar ia kembali normal....leher ia seperti terpusing an menyebabkan dy x stabil bila berjalan

    BalasPadam
  2. bagaimana cra mengatasinya ya. kalau kelinci saya mengalami seperti itu

    BalasPadam