Jumaat, 3 Julai 2009

Pedaging Perlukan "Saiz Capaian" bukan "Pure Breeds"

Salam,

Saya selalu menerima inquiry berkenaan arnab pedaging. Namun ramai juga seakan2 tidak mahu meneruskan perbincangan apabila saya nyatakan bahawa arnab pedaging saya adalah "crossed bred". Saya tidak kecil hati pun jika mereka tidak mahu membeli dari saya. Apatah lagi, stok baka pedaging saya tidak pernah mencukupi.

Cuma saya tertanya2 dalam hati, kalau hendak disembelih, mengapa perlu "pure breed" atau arnab dengan "pedigree"?. Asalkan saiznya boleh menghampiri atau sedikit lebih dari 3kg, itu dah kira wajarlah. Mengapa perlu mengimpot dari luar negara untuk memulakan penternakan arnab. Bukankah kosnya tinggi dan bagi penternak baru, kos yang membazir perlulah dielakkan.

Tapi adalah lebih sedih bila ada yang memberitahu, saya dah dapat beli "pure-breed" dari seorang supplier di selangor dengan harga RM1000 untuk 3 ekor. Bila ditanyakan mana pedigreenya, mereka terkebil2. Selain dari itu saya tidak nampak apa2 tatoo ditelinga arnab tersebut. Maknanya arnab pedaging yg dibeli itu sama sahaja dengan apa yang kawan jual. Cuma bila penjualnya kata "Ini Ori", kita pun terus percaya bulat2.

Berhati-hatilah, tak perlu tergesa-gesa mencari "pure-breed". Orang yang bawa masuk pure-breed ini hanyalah profesional breeder yang mahu mengekalkan ciri-ciri ternakannya setanding dengan baka import. Induk import itu kelak akan di"mate"kan dengan baka pedaging yg mereka ada. Sifat arnab yang berevolusi boleh menyebabkan keturunan arnab semakin menyesuaikan diri dengan persekitaran. Akhirnya akan menyerupai "Arnab Localize" atau yang sering dikenali sebagai "Arnab Kampung".

5 ulasan: